Ads 468x60px

Ahad, 29 Julai 2012

Rangkuman Minggu 1 KSSB 1433-2012


(1 HINGGA 7 RAMADHAN 1433 H / 21 HINGGA 27 JULAI 2012)

Alhamdulillah gerak kerja awal Kempen Seorang Sekampit Beras (KSSB) pada kali ini berjalan dengan lancar walau pun bermula agak lewat. Namun atas sokongan banyak pihak dan perincian pengurusan yang lebih baik telah banyak membantu melicinkan urusan-urusan persiapan awal kempen ini digerakkan. Perbelanjaan untuk urusan permulaan KSSB 2012 adalah sebanyak RM 6,275.30 yang melibatkan urusan pos, percetakan, servis kenderaan dan pembelian barang makanan untuk sumbangan. Seorang sukarelawan sepenuh masa telah terlibat dalam KSSB pada kali ini.


Sebanyak 2034 keping surat telah dipos kepada para penyumbang seluruh negara yang melibatkan agensi-agensi kerajaan dan swasta, institusi-institusi pendidikan awam dan swasta, syarikat-syarikat perusahaan kecil dan sederhana, pertubuhan dan persatuan, hotel dan resort, bank-bank serta orang perseorangan. Manakala 1000 keping borang telah diedarkan untuk edaran dalaman yang melibatkan agensi-agensi di bawah selian ABIM Negeri Johor. Sehingga minggu pertama sebanyak 54 keping surat telah dikembalikan semula kepada Sekretariat KSSB kerana alamat tidak lengkap, tidak diketahui dan sudah berpindah. Dana terkumpul daripada penyumbang adalah sebanyak 340 kg beras dan wang tunai berjumlah RM 3,710.10.


Sesi pertama penyampaian sumbangan KSSB 2012 telah berlangsung pada 1 Ramadhan bertempat di daerah Kota Tinggi. Program yang diberi nama Program Semurni Kasih Ramadhan telah melibatkan kerjasama antara ABIM Negeri Johor, ABIM Daerah Kota Tinggi dan guru-guru SK Muzaffar Syah. 

ABIM Negeri Johor telah menyalurkan sebanyak 20 kampit beras dan bahan-bahan makanan dengan anggaran nilai sebanyak RM 1,000.00 daripada dana KSSB negeri. Manakala, ABIM Daerah Kota Tinggi telah berjaya mengumpul sebanyak  38 kampit beras, 7 kotak pakaian, keperluan dapur dan 70 bungkusan kurma. Para penerima sumbangan terdiri daripada masyarakat berkeperluan yang tinggal di Kg. Seluyut, Kg. Pasak dan Kg. Minchu. Adapun sebanyak 74 hamper beserta pamplet Tazkirah Ramadhan telah disampaikan kepada para pesakit di Wad Pesakit Lelaki, Wanita dan Kanak-kanak Hospital Kota Tinggi.

0 comments:

Catat Ulasan