Ads 468x60px

Jumaat, 1 Januari 2010

SP ke Seoul, Korea Selatan

Pada 11-16 Disember 2009 yang lalu, Ketua Departmen Operasi Skuad Prihatin telah mengikuti Lawatan Mahabbah Antarabangsa (LAMA 09) ke Seoul, Korea Selatan anjuran URUSETIA LATIHAN PEMBANGUNAN MAHASISWA, UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA. Lawatan itu bertujuan untuk membuat kajian mengenai pergerakan badan-badan pelajar atau kelab dan persatuan pelajar di sana.

Di Korea, beliau sempat bertemu dengan Saudara Kamil Abdul Halim, iaitu Presiden PERSATUAN PELAJAR MALAYSIA KOREA (PPMK) yang juga merupakan ahli Persatuan Pelajar Islam Kelantan dan Ahli GRUP PENJEJAK TAMADUN DUNIA (GPTD) di Korea. Kami sempat membincangkan sedikit perkara mengenai penjagaan Kebajikan Pelajar Malaysia di sana.

bersama saudara Kamil di Iteawon

Beliau juga sempat bertemu dengan Saudara Mohammad Afif Kasno yang merupakan Alumni PKPIM UTM. Saudara Mohammad Afif Kasno atau lebih dikenali dengan nama Afif kini sedang melanjutkan pelajaran di peringkat Master di Dongguk Universiti. Sedikit perbincangan dan perbualan bersama Afif mengenai kewujudan persatuan atau pertubuhan yang mirip dengan Skuad Prihatin. Menurut beliau, ia tidak wujud di Korea. Hal ini adalah kerana, sikap rajin berusaha dan perasaan tidak malu melakukan sesuatu pekerjaan membuatkan rakyat Korea dapat meneruskan kehidupan walaupun tidak semewah orang lain. Mereka melakukan apa sahaja pekerjaan demi meneruskan kehidupan.

bersama saudara Afif di Seoul Leisure Hotel

Seramai lapan orang deligasi Urusetia Latihan Pembangunan Mahasiswa telah turut serta dalam Lawatan Mahabbah Antarabangsa (LAMA 09) ini iaitu terdiri daripada tujuh orang pelajar dan seorang pegawai pengiring.

0 comments:

Catat Ulasan