Ads 468x60px

Jumaat, 1 Januari 2010

Jalan-Jalan Cari Kawan


Johor Bahru,31 Disember 2009 –Mencari ketenangan,melepak, mencari keseronokan,kebebasan dari keluarga, mencari pasangan dan melihat detik tahun baru adalah sebab mengapa anak muda suka untuk meraikan tahun baru pada setiap tahun. Itulah kesimpulan yang dibuat oleh skuad peninjau Biro Pembangunan Sosial ABIM.

Seramai 15 orang sukarelawan dari Skuad Prihatin Johor telah bersama-sama dengan ABIM Pusat untuk menjalankan operasi sambutan tahun baru pada hari tersebut.Bermula dengan taklimat pada jam 6.30 petang di Sekretariat ABIM Johor dan memilih Dataran Johor Bharu (Danga Bay) dan Stulang Laut untuk menjadi lokasi tinjauan.

Rombongan bertolak dari kompleks mustika Embun tepat jam 10 malam ke destinasi yang telah ditetapkan.Operasi yang berakhir pada jam 2 pagi itu menghasilkan 60 orang responden. Kebanyakan responden terdiri daripada belia yang berumur lingkungan 18-40 terutama golongan remaja, lelaki dan perempuan berbangsa melayu.

Ironinya, perkara seperti minum arak,seks bebas, pergaulan bebas mengambarkan bahawa akhlak remaja kini yang sudah susut nilai kualitinya. Oleh itu, Ibubapa perlu memberi pendidikan agama memantau anak mereka dari semasa ke semasa bagi mengelakkan benda-benda yang tidak diingini berlaku di kemudian hari.Masyarakat sekeliling juga perlu sama-sama dalam menangani masalah ini.

0 comments:

Catat Ulasan