Ads 468x60px

Sabtu, 27 Februari 2010

Misi Agenda Setempat (MAS)

GOTONG ROYONG DI KEDIAMAN PN. BADARIAH BINTI HANAFI

Pada 20 Februari 2010, Biro Prihatin ABIM Batu Pahat dengan kerjasama Skuad Prihatin ABIM Johor telah melaksanakan misi gotong royong di kediaman Pn. Badariah Binti Hanafi yang beralamat di No 28, Parit Simpang Sikun, Mukim 8, 86400 Parit Raja, Batu Pahat, Johor. Misi yang diketuai oleh Sdr. Mohd Azlan Bin Mohd Syarif ini berjaya menarik seramai 21 orang sukarelawan remaja seluruh Batu Pahat untuk turun padang melihat sendiri kesusahan dan kedaifan yang ditanggung oleh Pn. Badariah Binti Hanafi sekeluarga. Lebih menyayat hati apabila ketua keluarga ini terlibat dengan najis dadah dan mengakibatkan keluarga ini ditinggalkan hampir sembilah tahun oleh suaminya tanpa sebarang sumber pendapatan. Keluaraga ini hanya menerima Bantuan Kanak-Kanak (BKK) daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM 200 bermula sepuluh bulan yang lalu.

Misi ziarah dan gotong-royong ini merangkumi aktiviti khidmat masyarakat yang mana melibatkan sukarelawan bekerjasama bergotong- royong membersihkan sekitar kawasan rumah reponden yang kelihatan usang dan tidak terurus. Di samping itu, pihak penganjur juga menghulurkan sedikit sumbangan ikhlas berbentuk barangan keperluan dapur seperti beras, telur, tepung, minyak masak, gula, kicap dan biskut yang berjumlah RM 110.00 kesemuanya.Sumbangan disampaikan oleh Cik Siti Khadijah Binti Tamam selaku Ketua HELWA ABIM Batu Pahat serta mewakili pihak Skuad Prihatin ABIM Johor .Antara lain, pihak penganjur juga akan berusaha menyelesaikan masalah yang di hadapi responden dengan mengajukan masalah terbabit kepada pihak yang berwajib.

Alhamdulillah, misi ziarah ini berjaya mengadunkan empat aktiviti sekaligus iaitu ziarah bancian penduduk bagi mengetahui berita semasa, pembersihan kawasan yang menimbulkan kesedaran dan keprihatinan dalam kalangan belia setempat, jamuan mengeratkan ukhuwah silaturahim dalam kalangan Biro Prihatin,solat Asar berjemaah serta tazkirah keprihatinan melibatkan kedua-dua belah pihak yang disampaikan oleh Sdr.Fared , Pengerusi Majlis Belia Batu Pahat. Keluarga Pn. Badariah juga turut dipilih menjadi keluarga angkat Skuad Prihatin ABIM Johor dan insya-Allah turut akan dibantu melalui Kempen Sumbangan Seorang Sekampit Beras yang dilaksanakan oleh Skuad Prihatin ABIM Johor saban tahun. Dengan melaksanakan program sebegini masalah yang dihadapi oleh komuniti Melayu-Muslim mampu dicungkil secara mikro.



Sdr. Azlan dan rakan-rakan juga telah berjaya bertemu dengan ADUN kawasan tersebut untuk mengenengahkan isu berkaitan keluarga ini dan pihak JKM juga telah dipanjangkan berkaitan bentuk bantuan yang sewajarnya keluarga tersebut perolehi.

Tahniah kepada semua jawatankuasa penggerak. Salam perjuangan ukhwah fillah.

0 comments:

Catat Ulasan