Ads 468x60px

Ahad, 31 Januari 2010

Bengkel IT ABIM Johor

Hari Sabtu ,30 Januari 2010 bersamaan 14 Safar 1431 Hijrah , Skuad Prihatin ABIM Johor telah menghantar dua orang wakil untuk mengikuti Bengkel IT anjuran ABIM Johor di Kompleks Mustika Embun , Jalan Abdul Rahman Andak, Johor Bahru, Johor Darul Ta'zim. Mereka ialah Sdri. Siti Nur Syahirah Binti Osman dan Sdri. Raibatul Adawiah Binti Ahmat Miskam.Seramai 17 orang peserta yang mengikuti bengkel ini merupakan ketua daripada setiap agensi dan juga daerah di sekitar negeri Johor. Sdr. Zoolhilmi Bin Ahmed, Sdri. Raja Nurul Ain Binti Raja Md.Arif dan Sdri. Siti Nur Syahirah Binti Osman adalah tenaga pengajar jemputan dalam Bengkel IT ini. Dengan kepakaran dan ilmu yang mereka miliki, bengkel ini Alhamdulillah berjalan dengan jayanya.

Matlamat utama bengkel ini diadakan adalah untuk memberi pendedahan menyeluruh kepada staf-staf ABIM Johor tentang penggunaan teknologi maklumat marcapada ini. Hal ini kerana kebanyakan mereka adalah daripada golongan veteran yang kita maklum bahawa mereka kurang arif dalam penggunaan teknologi maklumat kini.Tambahan pula, kemahiran penggunaan IT dalam kalangan staf ABIM Johor baru ditekankan kepada semua staf mulai tahun 2010.
Oleh hal yang demikian, ABIM Johor telah memikirkan satu mekanisme yang terbaik sebagai satu platform kepada semua staf ABIM Johor supaya mereka berpeluang mengetahui dan mengadaptasikan ilmu ini di peringkat pengurusan agensi masing-masing nanti.Selepas bengkel ini dijalankan, segala urusan surat menyurat antara sekretariat dengan setiap staf hanya akan dimaklumkan melalui e-mail. Dengan ini, pihak pengurusan ABIM akan menjadi lebih efisyen dan tiada masalah penghantaran maklumat ke tempat yang jauh lagi.

Menbuka tirai bengkel ialah pengenalan e-mail kepada para peserta . Slot ini dikendalikan oleh Sdri. Raja Nurul Ain Binti Raja Md. Arif. Melalui slot ini para peserta berpeluang mengetahui lebih mendalam mengenai penggunaan e-mail dengan betul dan setiap peserta perlu membuat e-mail berdasarkan agensi mereka. Selepas itu, slot blogger diisi oleh Sdr. Zoohilmi bin Ahmed .Melalui slot ini peserta mempelajari kaedah untuk mengaplikasikan teknologi dengan mewujudkan blog bagi agensi masing-masing . Buat perjumpaan Bengkel IT yang pertama ini, peserta hanya didedahkan dengan perkara asas dalam ilmu blogger agar peserta dapat memahami sedikit demi sedikit kaedah mengakses , memperbaharui dan menambah gajet bagi blog mereka nanti.Alhamdulillah , sesi slot ini berjalan dengan lancar walaupun terdapat sedikit kesukaran yang dihadapi oleh peserta untuk memahami perkara ynag disampaikan . Dengan tunjuk ajar yang berkesan daripada tutor jemputan,perkara ini dapat diatasi dengan baik.

Diharap usaha pihak ABIM negeri memperkenalkan sistem penggunaan teknologi maklumat dalam bidang pengurusan berupaya mengubah corak pengurusan negeri kepada lebih efektif dan efisyen . Selain itu, ilmu yang digarap oleh peserta dapat dimanfaatkan dengan menyampaikannya kepada staf di bawah seliaan mereka dan mampu memperkenalkan agensi mereka kepada masyarakat luar setelah blog dapat dihasilkan dengan sempurna kelak. Insya-Allah, pihak ABIM negeri akan mempertemukan peserta Bengkel IT ini sekali sebulan untuk memantapkan lagi ilmu yang sedia ada.

0 comments:

Catat Ulasan