Ads 468x60px

Rabu, 26 Ogos 2009

Sepintas Lalu...................

KEMPEN SUMBANGAN SEORANG SEKAMPIT BERAS

Kempen Sumbangan Seorang Sekampit Beras telah diilhamkan oleh Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Negeri Johor pada akhir tahun 2005 selepas berlakunya bencana banjir besar yang melanda seluruh negera khususnya di negeri-negeri selatan tanahair. Tanpa sebarang persediaan awal daripada semua pihak pada ketika itu dengan segala kekurangan persediaan dan sumber bantuan asasi segera memberikan pengajaran betapa penting dana umat digerakkan sepanjang masa sebagai persediaan untuk berhadapan dengan sebarang kemungkinan yang tidak dijangka. Kempen awal yang digerakkan oleh ABIM Negeri Johor pada ketika itu berjaya mengumpulkan dana melebihi RM100,000 daripada sumbangan pelbagai pihak dari dalam mahupun luar negara yang telah sedikit sebanyak membantu insan-insan yang diuji dengan bencana tersebut.

Bermula tahun 2006, kempen ini disemarakkan sepanjang bulan Ramadhan dengan matlamat untuk membantu golongan fakir, orang-orang tua serta golongan kurang upaya agar Eidulfitri yang bakal menjelang mampu disambut gembira seperti insan-insan lain. Dengan kerjasama beberapa masjid sekitar Benut dan Kota Tinggi dengan dana terkumpul sekitar RM8,000 seramai kira-kira 100 keluarga telah dapat diberikan bantuan menjelang Eidulfitri 1427H. Pendekatan ziarah dan penyampaian terus sumbangan ke rumah penerima yang dikenalpasti secara tidak langsung lebih mengeratkan silaturahim selain pihak kami lebih mendalami keperitan yang mereka lalui dengan lebih dekat


Sepanjang Ramadhan 1428H, kempen diuruskan dengan lebih profesional dengan pelancaran “Tabung Prihatin” yang mendapat sambutan yang menggalakkan. Dengan dana terkumpul sekitar RM 11,000., seramai 150 orang keluarga dari seluruh negeri Johor termasuk masyarakat Rohingya di sekitar Kulai dan Kota Tinggi turut mendapat manfaat bersama. Sumbangan yang dipelbagaikan dalam bentuk makanan asasi seperti beras, minyak masak, gula serta beberapa keperluan untuk menyambut Eidulfitri sedikit sebanyak dapat meringankan beban golongan ini.


Pada tahun ketiga kempen ini digerakkan, masyarakat lebih responsif untuk terus membantu. Dengan pengurusan diuruskan sepenuh masa, dana yang terkumpul sekitar RM20,000 berjaya dimanfaatkan oleh lebih 200 keluarga dari seluruh negeri Johor.


Pada tahun ini, ABIM akan lebih fokus untuk membantu keluarga pelajar miskin seluruh negeri Johor disamping meneruskan bantuan kepada golongan sasar seperti tahun-tahun sebelumnya. Dianggarkan seramai lebih 1000 keluarga akan mendapat manfaat daripada kempen pada kali ini dengan sasaran jangkaan kutipan dana melebihi RM100,000. Untuk memastikan sasaran ini mampu dicapai, ABIM dengan rasa rendah diri mengalukan bantuan masyarakat Malaysia yang prihatin untuk bersama menjayakan kempen untuk tahun ini. Untuk makluman perkembangan kempen boleh layari http://skuadprihatin.blogspot.com. Semoga bantuan ikhlas semua mendapat keberkatan dan keredhaan Allah.


Ayuhlah kita hulurkan tangan, taburkan bakti....

0 comments:

Catat Ulasan